| The
Clash | 1974-76
| 1977 - 1978 | 1979-82
|
|
1982-84 | 1985-86,
1991 | 1999 - | Polityka |
The Clash
To brytyjski zespół z Londynu utworzony w 1976
roku. W początkowym okresie działalności muzycy przedstawiali repertuar
punkrockowy, który w następnych latach stopniowo rozwijali,
wzbogacając go innymi stylami muzycznymi, tj. reggae, ska, dub, funk,
rap czy rockabilly. W czasach największej popularności The Clash
tworzyli: Joe Strummer (wokalista, gitarzysta), Mick Jones (gitarzysta,
wokalista), Paul Simonon (basista) i Nicky "Topper" Headon
(perkusista).
Zespół odniósł spory sukces w Wielkiej Brytanii
już momencie wydania debiutanckiej płyty The Clash (UK Version).
Trzecia płyta London Calling wydana w grudniu 1979 przyniosła
popularność w Stanach Zjednoczonych. Dzięki niej zespół
zyskał uznanie wśród wielu krytyków. Dekadę
później magazyn Rolling Stone uznał ją za najlepszy album
lat 80.
Tematyka polityczna w tekstach The Clash, muzyczne eksperymenty i
buntownicza postawa wywarły duży wpływ na muzykę rockową, a w
szczególności na wykonawców z kręgu rocka
alternatywnego. W styczniu 2003 zespół został wprowadzony do
Rock and Roll Hall of Fame. W 2004 roku magazyn Rolling Stone umieścił
zespół na 30. pozycji pośród 100 najważniejszych
artystów wszech czasów (100 Greatest Artists of
All Time).
Początki: 1974-1976
Zanim powstał The Clash, przyszli jego członkowie udzielali się w
różnych londyńskich zespołach. John Graham Mellor był
wokalistą i gitarzystą zespołu The 101'ers, który powstał w
1974 roku. Dwa lata później przyjął pseudonim Joe Strummer
(Brzdąkający Joe – było to odniesienie do jego umiejętności
grania na gitarze hawajskiej, z którą występował jako grajek
na ulicach Londynu).
Mick Jones był gitarzystą zespołu London SS, z którym w 1975
roku odbywał próby oraz wziął udział w nagraniu jedynego ich
demo. Muzycy zespołu jednak nigdy nie wystąpili przed publicznością.
Między osobami, które przewinęły się przez London SS byli
m.in. Paul Simonon, który próbował sił jako
wokalista, oraz perkusiści: Topper Headon (grał w zespole przez
tydzień, ale zrezygnował) oraz Terry Chimes. Zespołowi menedżerował
Bernard Rhodes – były wspólnik Malcolma McLarena,
z którym organizował debiutancki występ Sex Pistols w
listopadzie 1975 roku.
Pomimo że London SS zakończyli działalność na początku 1976 roku,
Rhodes nadal pozostawał menadżerem Jonesa. Po jego namowie w marcu 1976
Jones skontaktował się z Simononem i zaproponował mu wspólne
granie w swoim nowym zespole, który założył razem z Keithem
Levene. Pod koniec maja Terry Chimes został zaproszony na przesłuchanie
i został pełnoetatowym perkusistą zespołu.
Brak było wokalisty. Rhodes już wcześniej zwrócił uwagę na
lidera The 101'ers – Joe Strummera, z którym
nawiązał wstępny kontakt. 30 maja po koncercie The 101'ers Strummer
spotkał się z Rhodesem i Levenem. Rhodes wyznaczył Strummerowi 48
godzin na podjęcie decyzji o przyłączeniu do zespołu –
argumentował to "rywalizacją z Pistolsami". Kiedy zadzwonił do niego
dzień wcześniej, wymagając natychmiastowej odpowiedzi, Strummer zgodził
się. Po przyłączeniu do zespołu wspólnie z Jonesem podzieli
między siebie obowiązki liderów. Choć Joe był
głównym wokalistą, Mick również śpiewał
główne partie wokalne w wielu utworach. Nazwę zespołowi
nadał Paul Simonon, który przeglądając prasę wielokrotnie
napotykał słowo clash (choć brano również pod uwagę inne,
tj. Weak Heartdrops czy Psychotic Negatives).
4 lipca 1976 roku, zaledwie po miesiącu prób, The Clash
zadebiutowali na scenie jako support Sex Pistols w Black Swan w
Sheffield. Na początku września Levene został wyrzucony z zespołu.
Powodem był jego zupełny brak zaangażowania. 21 września
zespół wziął udział w 100 Club Punk Festival obok Sex
Pistols, Siouxsie and the Banshees i Subway Sect. Pod koniec listopada
odszedł Chimes, którego na krótki czas zastąpił
Rob Harper (na czas grudniowej trasy Anarchy Tour u boku Sex Pistols).
"The Clash" i "Give 'Em
Enough Rope": 1977–1978
Na przełomie lat 1976/1977 punk stał się zjawiskiem powszechnym w
Wielkiej Brytanii. 25 stycznia 1977 The Clash podpisali kontrakt z
wytwórnią CBS, otrzymując 100000 funtów (ogromna
kwota jak na zespół, który zagrał zaledwie 30
koncertów i nigdy nie wystąpił na nich w głównej
roli). Mark Perry, założyciel jednego z pierwszych w Wielkiej Brytanii
fanzinów Sniffin' Glue, napisał wówczas, że "punk
umarł w dniu, w którym The Clash podpisali kontrakt z CBS".
Niedługo potem w szeregi The Clash powrócił Terry Chimes,
natomiast Mickey Foote, który dotychczas zajmował się
sprawami technicznymi na koncertach, został zaangażowany do roli
producenta debiutanckiego albumu. Pierwszy singel zespołu White Riot
ukazał się w marcu 1977, natomiast debiutancki album The Clash miesiąc
później. Wypełniły go krótkie, porywcze utwory
oraz jeden cover utrzymany w stylu reggae Police and Thieves (autorstwa
Juniora Murvina i Lee "Scratch" Perry'ego). Pomimo że singel i płyta
nieźle sprzedawały się w Wielkiej Brytanii (White Riot dotarło do 34.
miejsca najlepiej sprzedających się płyt, a The Clash do 12.), CBS
odmówiło wypuszczenia płyty w Stanach Zjednoczonych,
uznając, że nagrania nie przypadną do gustu słuchaczom radia. Wersja
amerykańska tego albumu z nieco zmienioną listą piosenek ukazała się
dopiero w 1979 roku. Po nagraniu płyty Terry Chimes ponownie opuścił
zespół. We wkładce płyty obok Strummera, Jonesa i Simonona
jego nazwisko widnieje jako Tory Crimes.
Po przesłuchaniu kilku perkusistów muzycy wybrali Nicky'ego
Headona, który dwa lata wcześniej grał krótko
razem z Jonesem w London SS. Przezwisko "Topper" dostał od Paula
Simonona, któremu kojarzył się z główną postacią
popularnego komiksu The Topper. Headon był wszechstronnym muzykiem
– oprócz perkusji grał również na
pianinie, gitarze i gitarze basowej. Jego pierwotnym zamiarem było
chwilowe dołączenie do The Clash w celu zdobycia rozgłosu, a następnie
znalezienia sobie miejsca w jakimś lepszym zespole. Jednak z czasem
zmienił plany – realizując tutaj swoje ambicje. Pierwszymi
nagraniami zrealizowanymi z Headonem był singel Complete Control wydany
we wrześniu 1977. Jego producentem został ponownie Lee "Scratch" Perry.
W tym okresie muzycy The Clash byli wielokrotnie zatrzymywani przez
policję za różne wykroczenia – począwszy od
aktów wandalizmu po kradzież poszewek z hoteluf.
W lutym 1978 zespół wydał singla Clash City Rockers, a w
czerwcu ukazał się następny (White Man) in Hammersmith Palais,
który zaskoczył fanów rytmiką ska. Zanim
przystąpiono do nagrań drugiej płyty, firma CBS zwróciła się
do zespołu z prośbą o zmianę producenta (chodziło o uzyskanie
brzmienia, które przypadłoby do gustu amerykańskiej
publiczności). Wybór padł na Sandy'ego Pearlmana znanego
wcześniej z współpracy z amerykańskim zespołem Blue
Öyster Cult. Pomimo tego, że niektórzy narzekali na
brzmienie płyty, Give 'Em Enough Rope wydana w listopadzie 1978 zebrała
pozytywne recenzje. Album jednak nie spełnił oczekiwań CBS, docierając
tylko do 128. miejsca na liście amerykańskiego Billboardu.
Zespół promując płytę odbył udane w dużej mierze swoje
pierwsze tournée po Stanach Zjednoczonych.
"London Calling",
"Sandinista!" i "Combat Rock": 1979–1982
W sierpniu i we wrześniu 1979 roku zespół zarejestrował
London Calling. Wyprodukowany przez producenta Guy'a Stevensa
(który współpracował wcześniej z Mott the Hoople)
dwupłytowy album stanowił mieszaninę stylów –
m.in. punk, rock, reggae, ska, rockabilly, rock and roll. Cechą
charakterystyczną była doskonała produkcja i szczegółowo
dopracowane utwory. Album zdobył 9. miejsce na brytyjskiej liście
najlepiej sprzedawanych albumów i 27. na amerykańskiej.
Na rok 1980 zespół zaplanował nagrania oraz wydawanie ich na
singlach w każdym kolejnym nadchodzącym miesiącu. CBS udaremniło ten
pomysł, skutkiem czego wydany został w sierpniu tylko jeden singel
Bankrobber, natomiast w grudniu ukazał się aż trzypłytowy album
Sandinista!, zawierający 36 utworów. The Clash po raz
kolejny zaprezentowali szeroki zakres stylów muzycznych,
poszerzając go dodatkowo o dub i rap. Płyta została wyprodukowana przez
samych muzyków z pomocą Mickey'a Dreada. Sandinista!
wzbudził wiele kontrowersji zarówno w warstwie tekstowej,
jak i muzycznej. Opinie na temat płyty były podzielone: Ira Robbins z
Trouser Press określił ją jako "w połowie świetną, w połowie
beznadziejną", z kolei Dave Marsh z New Rolling Stone Record Guide
napisał, że ta płyta to "bałagan". Pomimo różnych opinii
album sprzedawał się całkiem nieźle, dochodząc w Stanach Zjednoczonych
do 24. miejsca w rankingu sprzedaży płyt.
Na wydanym w 1981 roku singlu This Is Radio Clash zespół
przedstawił utwory w stylu dub i hip-hop. Następnie członkowie The
Clash podjęli pracę nad piątym albumem, pierwotnie planując dwupłytowy
LP pt. Rat Patrol from Fort Bragg. Początkowo jego produkcją miał zająć
się Mick Jones, ale efekty jego działań nie przypadły do gustu
pozostałym muzykom. W efekcie zatrudniono Glyna Johnsa jako producenta,
a nowy album ukazał się w maju 1982 w wersji jednopłytowej pt. Combat
Rock. W jednym z utworów swojego głosu użyczył amerykański
poeta Allen Ginsberg. Piosenka Should I Stay or Should I Go,
która pojawiła się również na singlu w USA
(czerwiec '82), była intensywnie nadawana przez tamtejsze stacje AOR. Z
kolei utwór Rock the Casbah (autorstwa Toppera Headona),
utrzymany w tanecznym rytmie, stał się tam największym hitem zespołu, a
klip do tego utworu był często emitowany przez MTV. Combat Rock był
najlepiej sprzedającym się albumem The Clash, dochodząc do 2. miejsca w
Wielkiej Brytanii i 7. w USA.
Zmiany:
1982–1984
W trakcie końcowych prac nad Combat Rock The Clash zaczął się rozpadać.
W maju 1982 odszedł Topper Headon. Jego uzależnienie od
narkotyków uniemożliwiało dalsze funkcjonowanie zespołu. Na
tle tego wydarzenia zaczęły pogarszać się stosunki pomiędzy Jonesem i
Strummerem. Na miejsce Headona został ponownie ściągnięty Terry Chimes.
Zespół zagrał tournée po Stanach Zjednoczonych,
otwierając koncerty The Who. Wystąpili m.in. w nowojorskim Shea
Stadium.
Na początku 1983 roku, po zakończeniu Combat Rock Tour, Terry Chimes
zrezygnował z dalszej współpracy, mając dosyć coraz bardziej
pogarszającej się atmosfery między pozostałymi muzykami zespołu. Na
jego miejsce zaangażowano Pete'a Howarda. Z Howardem The Clash wystąpił
na US Festival w San Bernardino w Kalifornii u boku m.in. Davida Bowie
i Van Halen. Tutaj miał miejsce konflikt między muzykami zespołu a
organizatorami festiwalu, którzy wg muzyków
zawyżyli ceny biletów wejściowych. The Clash zagrozili, że
wycofają się z występu, jeżeli duża część pieniędzy nie zostanie
przekazana na cele dobroczynne. 28 maja 1983 zespół zagrał
na festiwalu New Music Day dla 140-tysięcznej publiczności. Był to
ostatni występ Micka Jonesa z The Clash. We wrześniu został z niego
wyrzucony. Pod koniec roku utworzył zespół Big Audio
Dynamite.
Na miejsce Jonesa przyszło dwóch gitarzystów:
Nick Sheppard i Vince White. Swój pierwszy koncert w nowym
składzie The Clash zagrali w styczniu 1984, prezentując nowy materiał.
Od zimy do początku lata trwała trasa Out of Control Tour,
której koszty organizacyjne pokrył sam zespół. W
grudniu podczas występu dla strajkujących
górników ("Scargill's Christmas Party") muzycy
ogłosili wydanie nowej płyty w następnym roku.
"Cut the Crap", rozpad
zespołu: 1985–1986, 1991
Sesja nagraniowa Cut the Crap dokonywana w Monachium przebiegała
chaotycznie. Większość utworów Strummer i Sheppard nagrali
przy pomocy wynajętych muzyków sesyjnych. Pierwszy singel z
Cut the Crap – This Is England – zebrał negatywne
recenzje. This Is England, podobnie jak reszta utworów z
płyty, raził fatalną produkcją i syntetycznym brzmieniem. Howard,
który był sprawnym muzykiem, prawie nie brał udziału w
nagraniach. Partie perkusji nagrano przy pomocy automatu. Strummer po
powrocie do Wielkiej Brytanii zagrał kilka akustycznych
koncertów. Koniec The Clash został oficjalnie ogłoszony na
początku 1986 roku.
Po niedługim czasie Strummer podjął próbę zreformowania
zespołu na nowo, kontaktując się w tym celu z Jonesem. Zbiegło się to
jednak z promocją pierwszego albumu Big Audio Dynamite i uniemożliwiło
dłuższą współpracę. Jones wspomógł jedynie
Strummera przy utworach do filmu Sid and Nancy (1986, reż. Alex Cox).
Strummer z kolei napisał kilka piosenek dla Big Audio Dynamite i
wystąpił jako aktor w kilku filmach. Paul Simonon utworzył
zespół Havana 3am. Topper Headon nagrał solowy album Waking
Up (1985). Terry Chimes grał później m.in. z Black Sabbath.
2 marca 1991 singel Should I Stay or Should I Go (reedycja) dotarł do
pierwszego miejsca na liście w Wielkiej Brytanii. Z kolei
utwór Rock the Casbah stał się hymnem żołnierzy walczących w
Zatoce Perskiej, co podobno spotkało się z protestem Strummera.
1999 - obecnie
W 1999 Strummer, Jones i Simonon pracowali wspólnie nad
składanką koncertową From Here to Eternity: Live zawierającą nagrania z
lat 1978–1982. 7 listopada 2002 Rock and Roll Hall of Fame
ogłosiło zamiar przyjęcia zespołu na wiosnę następnego roku. 15
listopada w czasie występu The Mescaleros w Londynie Mick Jones
dołączył do nich na scenie i wykonał wspólnie z Strummerem
trzy utwory The Clash.
Strummer, Jones i Headon mieli w planach wystąpić pod starym szyldem w
czasie uroczystości związanej z wprowadzeniem zespołu do Rock and Roll
Hall of Fame. Jednak Simonon nie miał zamiaru uczestniczyć w tym
przedsięwzięciu, twierdząc, że granie za wielkie pieniądze nie jest
zgodne z ideą, która im przyświecała jako zespołowi przez
lata jego istnienia. Śmierć Strummera 22 listopada 2002 roku
przekreśliła definitywnie te plany. W marcu 2003 odbyło się
wprowadzenie zespołu do Hall. Umieszczono tam nazwiska: Strummera,
Jonesa, Simonona, Headona i Chimesa.
Polityka
The Clash był często postrzegany zwłaszcza przez media jako
zespół reprezentujący lewicową politykę. Spośród
innych zespołów punkrockowych wyróżniał się
radykalną postawą polityczną, która niewiele miała
wspólnego z anarchizmem czy nihilizmem. Z The Clash
solidaryzowali się członkowie wielu różnych
ruchów wolnościowych, a sam zespół związał się z
Anti Nazi League.
Zaangażowanie politycznie muzyków miało duży wpływ na
intensywność pracy zespołu. Pod naporem zespołu firma CBS wyraziła
zgodę na sprzedaż podwójnego (London Calling) i
potrójnego albumu (Sandinista!) w cenie jednego
(wówczas 5 funtów). Jednak The Clash tracili z
tego powodu tantiemy za pierwsze 200 tys. sprzedanych płyt. Prawie do
końca kariery muzycy pozostawali zadłużeni wobec CBS (sytuacja uległa
nieco poprawie w 1982 po wydaniu albumu Combat Rock).
| The Clash | 1974-76
| 1977 - 1978 | 1979-82
|
|
1982-84 | 1985-86,
1991 | 1999 - | Polityka |
Darmowy hosting zapewnia PRV.PL